Installatie nieuw college en raadsleden Dantumadiel
De gemeente Dantumadiel heeft op dinsdag 23 juni officieel een nieuw college van burgemeester en wethouders gekregen. Tijdens een openbare vergadering in de raadszaal werden de nieuwe wethouders Kees Wielstra (Gemeentebelangen Dantumadiel), Rommy Kempenaar (Sociaal Links), Tom Bakker (SGP) en Tieme Heeringa (FNP) geïnstalleerd. Wielstra en Kempenaar waren ook in de afgelopen twee bestuursperiodes wethouder.
Met de benoeming van vier wethouders heeft Dantumadiel een wethouder meer dan in de vorige bestuursperiode. Samen met burgemeester Anja Haga vormen zij het gemeentebestuur voor de komende vier jaar. Daarmee start een nieuwe bestuursperiode waarin het college samen met de gemeenteraad de koers bepaalt.
Nieuwe raadsleden en steunfractieleden beëdigd
Door de overstap van meerdere raadsleden naar het college kwamen raadszetels vrij. De nieuwe raadsleden Ydo de Vries (GBD), Gerrie van der Meulen-Jansma (Sociaal Links) en Durk Holwerda (FNP)
zijn dinsdagavond beëdigd. Ook zijn nieuwe steunfractieleden benoemd: Jelle Jitze Veenstra (Sociaal Links), Gert-Marten Oldersma (BBB) en Wypkje Dijk (FNP).
Ambities voor de komende vier jaar
Tijdens dezelfde vergadering besprak de gemeenteraad het nieuwe coalitieakkoord Ferantwurde Foarút. In het akkoord staan de belangrijkste plannen en ambities van de coalitie voor de ontwikkeling van Dantumadiel in de periode 2026–2030. De coalitie wil bouwen aan een sterke, leefbare en toekomstbestendige gemeente. Daarbij staat de kracht van de mienskip centraal.