Bijzondere bijstand is geld van de gemeente voor bijzondere kosten. U krijgt alleen bijzondere bijstand als de kosten echt nodig zijn. Iedereen met een (laag) inkomen en weinig geld kan dit aanvragen.
U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor bijvoorbeeld:
- de eigen bijdrage voor een advocaat
- de kosten van een rechtszaak (griffiekosten)
- de kosten van uw bewindvoerder
LET OP! Gehuwden/samenwonenden moeten de toeslag gezamenlijk aanvragen (via de DigiD van één van beiden). Heeft u al een aanvraag gedaan en wilt u bewijsstukken toevoegen? Stuur de bewijsstukken dan naar info@dantumadiel.frl onder vermelding van het zaaknummer van de aanvraag. U hoeft dan geen nieuwe aanvraag te doen.
Voorwaarden
- U hebt een laag inkomen en weinig vermogen
- U hebt noodzakelijke kosten gemaakt in een bijzondere situatie. U krijgt bijvoorbeeld geen bijzondere bijstand voor normale kosten zoals boodschappen en huur
- U hebt de kosten in Nederland gemaakt
- U kunt de kosten niet vergoed krijgen uit een andere regeling
Hoeveel
De gemeente kijkt hoe hoog uw inkomen is.
- Als u vermogen (zoals spaargeld) heeft, of een inkomen hoger dan het minimum, wordt er berekend hoeveel u zelf kunt betalen
Wijziging, declaratie of inkomen doorgeven
Via onderstaand formulier kunt u uw inkomsten aan ons doorgeven.
Via onderstaand formulier kunt u uw declaraties indienen.
Is er iets in uw situatie veranderd? Dan moet u dit zo snel mogelijk aan ons laten weten via dit formulier:
Andere regelingen
Wilt u weten welke regelingen en voorzieningen er voor u zijn?
Kijk dan eens in onze Geldgids. U kunt ook een afspraak maken voor De VoorzieningenWijzer. Een budgetconsulent kijkt samen met u waar u recht op heeft en waar u mogelijk op kunt besparen.
Vragen?
Neem dan contact op met ons Klanten Contact Centrum via telefoonnummer 0519-29 88 88, optie 1. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag van 8.30-16.30 uur en op vrijdag van 8.30-12.00 uur. Je kunt ons ook een e-mail sturen via kccsociaaldomein@noardeast-fryslan.nl